Przejdź do głównej zawartości

Szkoła polska w filmie


"Idę do słońca"-film dokumentalny


Impresja filmowa Andrzeja Wajdy o twórczości Xawerego Dunikowskiego – wybitnego polskiego rzeźbiarza. Reżyser, za pomocą precyzyjnie skomponowanych kadrów, przedstawia kolejne rzeźby jako abstrakcyjne formy oddające egzystencjalny niepokój artysty.Obraz Wajdy przybliża sylwetkę rzeźbiarza przez pryzmat jego twórczości. Aleksander Bardini mówi o dziełach artysty: „Wyraził w nich dramat i godność człowieka naszych czasów”. Rzeźby zostały ukazane w filmie w sposób artystyczny – oglądamy je np. na tle spienionego morza wśród biegającego nieopodal małego dziecka. Poprzez takie zabiegi obraz przyjmuje formę subiektywnej impresji filmowej.


https://blogger.googleusercontent.com/img/proxy/AVvXsEjgMTa63zar_Xo6yKU7KSC4YUO6ZEOac-amfhIIIJN9JC0w6Bi_Zizmd4n2pw6_rOwFZjtdgJTZKbhSIm0nDdGmgaR361NWJe3Zl9Icrk6jwIoFoNQLhXUHEQ7K6iUqWvJV-_7xWmM_a9VJZoNrQzRhdvRq9jPv01M8bZ74JEgd
https://nina.files.rd.insyscd.net/okladki/ide-do-slonca.png?m=crop&w=300&h=239


Andrzej Wajda jest jednym z najwybitniejszych i najpopularniejszych polskich reżyserów oraz współtwórcą polskiej szkoły filmowej. Wielu wybitnych ludzi filmu właśnie jemu zawdzięcza swoją karierę i sukcesy. W latach 1946-50 Andrzej Wajda studiował malarstwo na ASP w Krakowie, a następnie reżyserię w Łodzi. Pierwsze kroki w zawodzie stawiał u boku Aleksandra Forda przy realizacji filmu "Piątka z ulicy Barskiej". Jest reżyserem niezwykle płodnym i wszechstronnym. Ma na swoim koncie filmy psychologiczne, historyczne, polityczne i adaptacje dzieł literatury pięknej. W każdym z tych gatunków artysta stworzył obrazy, które na stałe weszły do historii polskiego kina. W dowód uznania za wybitne zasługi w dziedzinie filmu Wajda otrzymał wiele prestiżowych nagród. Jest m.in. doktorem honoris causa kilku uniwersytetów i kawalerem orderu Legii Honorowej. W latach 1972-83 był kierownikiem zespołu filmowego "X", a od 1978 do 1983 r. prezesem Stowarzyszenia Filmowców Polskich. W latach 1989-91 był senatorem RP. Andrzej Wajda jest również członkiem Europejskiej Akademii Filmowej i francuskiej Akademii Sztuk Pięknych. Artysta zajmuje się również reżyserią teatralną. Szczególnie związany jest z krakowskim Teatrem Starym i warszawskim Teatrem Powszechnym. 16 października 1998 r. odsłonięto jego gwiazdę w Alei Gwiazd w Łodzi. W 2000 r. Andrzej Wajda jako pierwszy filmowiec w polskiej historii otrzymał nagrodę Oscara za całokształt twórczości. W czerwcu tego samego roku artysta został uhonorowany tytułem doktora honoris causa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

https://ocdn.eu/pulscms-transforms/1/eZGktkqTURBXy8yZWRkYTAyMjIzZjFiMzUwZDIzNmE2MjZkNzRlZDkzMi5qcGVnkZMCAM0B5A

"Przechodzień"-film dokumentalny, reż.A Titkow


Film o Tadeuszu Konwickim. Pisarz opowiada o swoim życiu, twórczości, stosunku do rzeczywistości, polityki. Opowieść przeplatana jest zdjęciami archiwalnymi i fragmentami filmów Konwickiego.
Utrzymana w poważnym tonie rozmowa z Tadeuszem Konwickim o jego życiu i twórczości. Wyznanie i spowiedź zarazem. Esej filmowy o zawiłych meandrach losu polskiego inteligenta w XX stuleciu. Nagroda Kulturalna Solidarności za rok 1984.


https://nina.files.rd.insyscd.net/temat-tygodnia-miniatura/konwicki-temat-tygodnia.png
https://nina.files.rd.insyscd.net/okladki/przechodzien-titkow.png

Andrzej Titkow urodził się w Warszawie 24 marca 1946 roku. Ukończył studia na Wydziale Reżyserii PWSFTviT w Łodzi. Dyplom oraz tytuł magistra sztuki uzyskał w roku 1972. W kwietniu 2016 roku, w Szkole Filmowej w Łodzi, uzyskał stopień doktora sztuki w dziedzinie sztuk filmowych.

Debiutował filmem dokumentalnym „W takim niedużym mieście” (1971). W swoim dorobku ma 80 filmów dokumentalnych, kilka fabularnych filmów telewizyjnych (w tym serial „Układ krążenia”, 1978), film kinowy „Światło odbite” (1989), spektakle teatralne i telewizyjne.

Jako poeta zadebiutował w roku 1963 na łamach tygodnika „Współczesność”. Debiut książkowy w „Almanachu Młodych.  Proza i poezja 1962–1963”. Jest autorem tomów poetyckich „Wstęp do nie napisanego poematu” (1976), „Zapisy, zaklęcia” (1996) oraz „Pieśń pod pieśniami” (2016).

Od 1995 roku prowadzi założone przez siebie Studio Filmowe TAK. Od listopada 2004 roku do lipca 2006 roku sprawował funkcję zastępcy kierownika Redakcji Form Dokumentalnych Programu 1 TVP S.A. W latach 2005–2010 był dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Żydowskie Motywy” w Warszawie. Wykładał na wielu krajowych wyższych uczelniach. Uczestniczył w licznych indywidualnych przeglądach filmowych, zarówno w kraju, jak i za granicą. Jest laureatem wielu nagród filmowych. W 2013 roku odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/78/Wajda_Kutz.jpg/220px-Wajda_Kutz.jpg

Polska szkoła filmowa


Polska szkoła filmowa, polska szkoła w filmie, najważniejsza formacja artystyczna w dziejach polskiego kina, powstała 1956–61.Polska Szkoła Filmowa, nurt artystyczny, prekursorski wobec przemian kina europejskiego lat 50., w których wyniku film sta­wał się coraz bardziej osobistą wypowiedzią, z wyraźnie zaznaczonym stanowiskiem autora. Twórcami terminu polskiej szkoły filmowej byli A. Jackiewicz i A. Bohdziewiczł. Młodzi polscy filmowcy, którzy w drugiej połowie lat 50 zaczynali realizować swoje pierwsze filmy fabularne znaleźli się wówczas w awangardzie przemian. Przemiany październikowe zaowocowały zmianą organizacyjną polskiej kinematografii.  Od roku 1955 produkcja filmowa odbywała się w tzw. zespołach filmowych, które stanowiły wówczas unikalną w skali międzynarodowej formę samorządu artystycznego filmowców.   Szczególną rolę odegrał kierowany przez Jerzego Kawalerowicza Zespół Realizatorów Filmowych ,,Kadr”, gdzie powstały m. in. ,,Kanał” (1957), ,,Popiół i diament” (1958)  i ,,Lotna” (1959) Andrzeja. Wajdy, ,,Eroica” (1958) Andrzeja Munka, ,,Ostatni dzień lata” (1958) Tadeusza Konwickiego, ,,Pociąg” (1959)  i ,,Matka Joanna od Aniołów” (1960) Jerzego Kawalerowicza, ,,Krzyż walecznych” (1958) i ,,Nikt nie woła” (1960) Kazimierza Kutza, ,,Do widzenia, do jutra”  (1960) Janusza Morgensterna.
Filmy Szkoły Polskiej były nie tylko opowieścią o wojnie, okupacji i pierwszych latach powojennych, studium psychologicznym ludzi, którzy przeżyli wojenną traumę, ale także urzekająco pięknymi i uniwersalnymi historiami o miłości i samotności.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przegląd filmów z Mają Komorowską

  Maria Janina Komorowska-Tyszkiewicz , znana jako Maja Komorowska (ur. 23 grudnia 1937 w Warszawie) – polska aktorka teatralna i filmowa, w latach 1961–1968 aktorka Teatru 13 Rzędów i Teatru Laboratorium we Wrocławiu, od 1972 aktorka Teatru Współczesnego w Warszawie; dwukrotnie zdobyła główne nagrody aktorskie na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1972, 1990), dwukrotnie otrzymała nagrodę za pierwszoplanowa rolę kobiecą na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za role w filmach "Bilans kwartalny" (1975) i "Cwał' (1996); profesor sztuk teatralnych(1991), w latach 1991–2016 profesor Akademii Teatralnej om. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie   Maja Komorowska zadebiutowała w filmie w 1960 roku użyczając głosu w baśni "Marysia i krasnoludki" , jednak za początek jej kariery filmowej uważa się rolę z 1970 roku w "Życiu rodzinnym" Krzysztofa Zanussiego. Rok później aktorka ponownie wystąpiła u Zanussiego w filmie telewizyjnym "Za ścianą&qu

Muzyka dawna a współczesna

Dawniej muzyką nazywano choćby śpiew ptaków czy podmuch wiatru, a tworząc muzykę inspirowano się często przyrodą. Struktura i znaczenie tego pojęcia zmieniały się wraz z czasem.   https://zambrow.org/artykul/w-krainie-kontrastow/635308  Istotną rolę w rozwoju muzyki odegrało wykorzystanie instrumentów. Zaczęto tworzyć różnorodne rodzaje muzyki i tworzono własne melodie ze słuchu nie znając zapisu nutowego.  https://www.rdc.pl/informacje/w-maju-warszawskie-spotkania-muzyczne-festiwal-laczy-muzyke-dawna-z-muzyka-wspolczesna-posluchaj/ Umiejętności te stały się poniekąd tradycją gdzie poszczególne melodie przekazywano z pokolenia na pokolenie- tylko tak miały szansę zostać one zapamiętane.                              Z biegiem lat wynajdywano coraz to nowe instrumenty i praktykowano naukę gry na nich. Zaczęto także poświęcać temu coraz więcej czasu, już nie tylko dla przyjemności w wolnych chwilach pogrywając ale również robiono to zawodowo. Bardzo istotny okazał się

Filmy z początków kina XX wieku. Słownik pojęć filmowych

Najważniejsze pojęcia filmowe: adaptacja  - przeróbka tekstu literackiego dostosowująca go do nowych potrzeb odbiorców, wizji reżysera, nowego medium (może być filmowa, radiowa, teatralna) atelier filmowe  - pomieszczenia w wytwórni filmowej służące do realizacji filmów (hale zdjęciowe, garderoby, chrakteryzatornie, rekwizytornie i inne) czołówka  – początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej ekranizacja  - wierne przeniesienie dzieła literackiego na ekran; czasem używa się tego terminu w szerszym znaczeniu - jakakolwiek filmowa przeróbka dzieła literackiego film krótkometrażowy -  film trwający do 30', film pełnometrażowy  film trwający pow. 60', insert  - krótkie ujęcie o charakterze informacyjnym pojawiające się w środku sceny np. zegar klatka filmowa  - podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)       montaż ciągły  – po