Najważniejsze pojęcia filmowe:
- adaptacja - przeróbka tekstu literackiego dostosowująca go do nowych potrzeb odbiorców, wizji reżysera, nowego medium (może być filmowa, radiowa, teatralna)
- atelier filmowe - pomieszczenia w wytwórni filmowej służące do realizacji filmów (hale zdjęciowe, garderoby, chrakteryzatornie, rekwizytornie i inne)
- czołówka – początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej
- ekranizacja - wierne przeniesienie dzieła literackiego na ekran; czasem używa się tego terminu w szerszym znaczeniu - jakakolwiek filmowa przeróbka dzieła literackiego
- film krótkometrażowy - film trwający do 30',
- film pełnometrażowy film trwający pow. 60',
- insert - krótkie ujęcie o charakterze informacyjnym pojawiające się w środku sceny np. zegar
- klatka filmowa - podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)
- montaż ciągły – podkreśla logikę zdarzeń, jest dla widza niewidoczny (jak narrator trzecioosobowy), kolejne kadry mają przynosić widzowi jak najwięcej informacji o bohaterach, akcji i przestrzeni
- montaż filmowy - odpowiednik- narracji, to sposób łączenia ze sobą ujęć (zasada prawdopodobieństwa, estetyka)
- montaż równoległy – przeplatanie kilku wątków dziejących się symultanicznie w różnych miejscach (cięcia i przeplatanie ujęć z różnych miejsc)
- plan filmowy wymiar kadru obejmującego fragment przestrzeni
- plan amerykański – obejmuje człowieka od kolan w górę (naturalny, najczęściej w scenach dialogowych)
- przebitka - krótkie ujęcie, pokazujące co dzieje się w innym miejscu (pełni funkcję informacyjną, podkreśla symultanizm, ukrywa brak ciągłości ujęcia)
- scena – jednostka kompozycji filmu; obowiązuje jedność czasu, miejsca, akcji (fragment akcji rozgrywający się w jednym miejscu z określoną grupą postaci filmowych); zamkniętej budowie (początek, rozwinięcie, zakończenie) i napięciu dramatycznym (punkt kulminacyjny i rozwiązanie); najczęściej składa się z kilku ujęć, ale może też składać się z jednego ujęcia
- scenografia – opracowana przez scenografa całościowa wizja oprawy filmu; obejmuje dekoracje atelierowe i plenerowe, projekty wnętrz, rekwizytów, kostiumów, charakteryzacji; może być umowna (surrealizm, ekspresjonizm), realistyczna, hiperbolizowana, przezroczysta
- ujęcie – najmniejsza dynamiczna część filmu wydzielona przez 2 cięcia montażowe, najczęściej składa się z kilkunastu kadrów
Przykłady filmów z początków kina w XX wieku:
- 1922 – Nosferatu reż. Friedrich Murnau
- 1923 – Gracz-doktor Mabuse reż. Fritz Lang
- 1925– Pancernik Potiomkin reż. Siergiej Eisenstein
Inne znane filmy współczesne wciąż cieszące się dużym zainteresowaniem
CAST AWAY- POZA ŚWIATEM
CHINATOWN- reż. Roman Polański
FORREST GUMP- reż. Robert Zameckis
CZAS APOKALIPSY-reż. Francis Ford Coppoli
Komentarze
Prześlij komentarz