Przejdź do głównej zawartości

Historia kina c.d.

Kolejny film wart obejrzenia 

„Amadeusz” to film, który przedstawia wstrząsający dramat człowieka, a jednocześnie barwny obraz epoki owych czasów. To również wspaniały hołd złożony twórczości Mozarta. Akcja filmu rozgrywa się w XVIII wieku. Antonio Salieri (F. Murray Abraham) opowiada historię swego życia duchownemu, który przybył, aby go wyspowiadać. Salieri mówi, że niegdyś był cenionym kompozytorem na dworze cesarza Józefa II. Wszyscy wychwalali jego talent, a sława z każdym dniem wydawała się rosnąć. Działo się tak, aż do momentu, kiedy przybył tam Mozart (Tom Hulce).



Film jest zrealizowany nawet jak na dzisiejsze czasy wspaniale, posiada klimat, którego próżno szukać w dzisiejszym kinie. Barokowe stroje, sugestywna scenografia, a także charakterystyczne brukowane uliczki osiemnastowiecznego Wiednia (jakby na przekór widzom zdjęcia miasta były kręcone w Pradze, rodzinnym mieście reżysera) potęgują ten niesamowity nastrój.




Muzyka i udźwiękowienie to jedne z największych atutów dzieła Formana, chociaż czego moglibyśmy się spodziewać po biografii muzycznego geniusza pokroju Mozarta. Jakikolwiek zarzut skierowany w ścieżkę dźwiękową filmu takiego jak ten skreślałby go w oczach widzów. Tak więc w obrazie usłyszymy fragmenty wszystkich najsłynniejszych Mozartowskich kompozycji, a także obejrzymy je w postaci wystawianych na scenie oper.






Zdecydowanie mogę stwierdzić, że wielkim atutem tego filmu jest jego wyśmienita obsada i wspaniała gra aktorska.F. Murray Abraham zachwycił mnie swoją rolą, gdy zarówno z zachwytem, jak i z nienawiścią opowiadał o twórczości W. A. Mozarta. Uważam, że roli, w którą wcielił się Tom Hulce nikt inny nie umiałby zagrać równie dobrze. Ukazał nam on obraz człowieka zadumanego w sobie, lecz mimo to osobę, po której krytyka „spływa”. Odegrał najgenialniejszego kompozytora, który jednak za życia nie cieszył się zbytnim uznaniem. Wszyscy aktorzy zdobyli moje uznanie i zachwycili mnie swoi zdolnościami.






"Amadeusz" to niewątpliwie film biograficzny, opowiadający nam o życiu jednego z najwybitniejszych wirtuozów i kompozytorów. Wydaje mi się, że najistotniejsze jest w niej to, że nie skupia się wyłącznie na muzycznych dokonaniach artysty, ale pokazuje te części jego życia, które nas najbardziej interesują: widzimy wady i zalety człowieka, jego troski, radości, namiętności i fascynacje. Film jest doskonałą lekcją muzyki, a przy okazji także historii. Poznajemy bowiem biografię Mozarta, jego twórczość, a zarazem realia życia w XVIII-wiecznej Europie, zaznajamiamy się z tradycjami panującymi choćby na cesarskim dworze. Produkcja ta dostarczyła mi wielu ważnych informacji na temat życia i twórczości kompozytora, jak również życia w ówczesnej Europie, dlatego gorąco polecam obejrzeć i doznać niesamowitych wrażeń, a także dostarczyć istotną wiedzę.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przegląd filmów z Mają Komorowską

  Maria Janina Komorowska-Tyszkiewicz , znana jako Maja Komorowska (ur. 23 grudnia 1937 w Warszawie) – polska aktorka teatralna i filmowa, w latach 1961–1968 aktorka Teatru 13 Rzędów i Teatru Laboratorium we Wrocławiu, od 1972 aktorka Teatru Współczesnego w Warszawie; dwukrotnie zdobyła główne nagrody aktorskie na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1972, 1990), dwukrotnie otrzymała nagrodę za pierwszoplanowa rolę kobiecą na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za role w filmach "Bilans kwartalny" (1975) i "Cwał' (1996); profesor sztuk teatralnych(1991), w latach 1991–2016 profesor Akademii Teatralnej om. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie   Maja Komorowska zadebiutowała w filmie w 1960 roku użyczając głosu w baśni "Marysia i krasnoludki" , jednak za początek jej kariery filmowej uważa się rolę z 1970 roku w "Życiu rodzinnym" Krzysztofa Zanussiego. Rok później aktorka ponownie wystąpiła u Zanussiego w filmie telewizyjnym "Za ścianą&qu

Muzyka dawna a współczesna

Dawniej muzyką nazywano choćby śpiew ptaków czy podmuch wiatru, a tworząc muzykę inspirowano się często przyrodą. Struktura i znaczenie tego pojęcia zmieniały się wraz z czasem.   https://zambrow.org/artykul/w-krainie-kontrastow/635308  Istotną rolę w rozwoju muzyki odegrało wykorzystanie instrumentów. Zaczęto tworzyć różnorodne rodzaje muzyki i tworzono własne melodie ze słuchu nie znając zapisu nutowego.  https://www.rdc.pl/informacje/w-maju-warszawskie-spotkania-muzyczne-festiwal-laczy-muzyke-dawna-z-muzyka-wspolczesna-posluchaj/ Umiejętności te stały się poniekąd tradycją gdzie poszczególne melodie przekazywano z pokolenia na pokolenie- tylko tak miały szansę zostać one zapamiętane.                              Z biegiem lat wynajdywano coraz to nowe instrumenty i praktykowano naukę gry na nich. Zaczęto także poświęcać temu coraz więcej czasu, już nie tylko dla przyjemności w wolnych chwilach pogrywając ale również robiono to zawodowo. Bardzo istotny okazał się

Filmy z początków kina XX wieku. Słownik pojęć filmowych

Najważniejsze pojęcia filmowe: adaptacja  - przeróbka tekstu literackiego dostosowująca go do nowych potrzeb odbiorców, wizji reżysera, nowego medium (może być filmowa, radiowa, teatralna) atelier filmowe  - pomieszczenia w wytwórni filmowej służące do realizacji filmów (hale zdjęciowe, garderoby, chrakteryzatornie, rekwizytornie i inne) czołówka  – początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej ekranizacja  - wierne przeniesienie dzieła literackiego na ekran; czasem używa się tego terminu w szerszym znaczeniu - jakakolwiek filmowa przeróbka dzieła literackiego film krótkometrażowy -  film trwający do 30', film pełnometrażowy  film trwający pow. 60', insert  - krótkie ujęcie o charakterze informacyjnym pojawiające się w środku sceny np. zegar klatka filmowa  - podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)       montaż ciągły  – po