Przejdź do głównej zawartości

Grzegorz Kwiecień- malarstwo (1990-2020)

Jedną z wystaw zorganizowanych z okazji jubileuszu 15-lecia działalności Mazowieckiego Centrum Sztuki Współczesnej „Elektrownia” w Radomiu jest prezentacja twórczości radomskiego artysty Grzegorza Kwietnia. Pięć obrazów jego autorstwa, kupionych przez „Elektrownię” w 2007 roku, zainicjowało proces tworzenia kolekcji sztuki współczesnej Centrum, obejmującej obecnie 871 eksponatów.

Grzegorz Kwiecień urodził się i wychował w Radomiu. Od szóstej klasy szkoły podstawowej a następnie w trakcie edukacji w liceum, uczestniczył w zajęciach plastycznych prowadzonych w Młodzieżowym Domu Kultury.  W 1991 r. rozpoczął studia ma krakowskiej ASP. Studiował malarstwo  w pracowni profesora Zbigniewa Grzybowskiego, na III roku także w pracowni profesora Jana Szancenbacha. Wystawiał już przed studiami (Klub „Kwadrat”, Radom, 1989), w trakcie  nauki zrealizował wystawy w radomskiej „Łaźni” (1992, 1993) i w Galerii pod Jaskółką (1994). Po dyplomie eksponował głównie w Radomiu, w obecnym Radomskim Klubie Środowisk Twórczych „Łaźnia” (1995, 1999, 2005, 2011). W 1996 r. miał dużą wystawę w Chińskim Centrum Handlowym w Jankach, przez dwa lata jego obrazy można było oglądać w radomskim Centrum Młodzieży „Arka” (2000-2002).



Na przełomie 2006 i 2007 r. wybrane prace przedstawił w ramach programu „Galeria Młodych” w Muzeum Sztuki Współczesnej, Oddziale Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu. W 2007 r., w MCSW „Elektrownia” zaprezentował monumentalny obraz „Szalom” (5 x 15 m.), przypominał go powtórnie w „Elektrowni” w 2017 r. W 2012 r. został wyróżniony indywidualną wystawą w warszawskiej Galerii Krytyków „Pokaz”. Sporadycznie bierze udział w ekspozycjach zbiorowych, głównie środowiska radomskiego. W 2006 r. znalazł się w gronie uczestników „Obrazowania”, zrealizowanego w MCSW „Elektrownia”, w 2008 r. uczestniczył w Mazowieckim Festiwalu Artystów „Powstanie Sztuki”. Malarstwo Grzegorza Kwietnia jest charakterystyczne i konsekwentne. Artysta rozwija młodzieńczą koncepcję, którą zarysował i przyjął za słuszną u podstaw swojej aktywności twórczej.
https://mcswelektrownia.pl/index.php/aktualnosci-z-siatki-obrazkow/articles/pawel-susid-mowie-wam.html

Maluje z wielką swobodą, łamie konwencje i przyzwyczajenia. Stosuje szeroką gamę kolorów zestawionych ze sobą raz z dużym wyrafinowaniem, innymi razy z dużym kontrastem. Łączy plamę barwną w wyraźnym rysunkiem, częstokroć używa podobrazia o specjalnie przygotowanej strukturze (topiony styropian, udrapowany materiał, piach, włosy). Ekspresja, wrażenie mniej lub bardziej kontrolowanego chaosu, wykorzystanie przypadku, świadomy antyestetyzm, wyprowadzają malarstwo Kwietnia z tradycyjnie pojmowanej szkoły koloryzmu i przenoszą do świata stylistyk II połowy XX wieku. Z powodów formalnych, ale nie tylko, artysta często maluje swoje obrazy rozpościerając płótno na podłodze, bez użycia krosien. Wybrane partie obrazów świadomie pozostawia na innym etapie wykończenia, właściwie niedokończone, w zestawieniu z tymi bardziej dopracowanymi buduje kolejną płaszczyznę napięcia, kontrastu, swoistej przestrzeni interpretacyjnej.




















































https://mcswelektrownia.pl/index.php/aktualnosci-z-siatki-obrazkow/articles/pawel-susid-mowie-wam.html

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przegląd filmów z Mają Komorowską

  Maria Janina Komorowska-Tyszkiewicz , znana jako Maja Komorowska (ur. 23 grudnia 1937 w Warszawie) – polska aktorka teatralna i filmowa, w latach 1961–1968 aktorka Teatru 13 Rzędów i Teatru Laboratorium we Wrocławiu, od 1972 aktorka Teatru Współczesnego w Warszawie; dwukrotnie zdobyła główne nagrody aktorskie na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1972, 1990), dwukrotnie otrzymała nagrodę za pierwszoplanowa rolę kobiecą na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za role w filmach "Bilans kwartalny" (1975) i "Cwał' (1996); profesor sztuk teatralnych(1991), w latach 1991–2016 profesor Akademii Teatralnej om. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie   Maja Komorowska zadebiutowała w filmie w 1960 roku użyczając głosu w baśni "Marysia i krasnoludki" , jednak za początek jej kariery filmowej uważa się rolę z 1970 roku w "Życiu rodzinnym" Krzysztofa Zanussiego. Rok później aktorka ponownie wystąpiła u Zanussiego w filmie telewizyjnym "Za ścianą&qu

Muzyka dawna a współczesna

Dawniej muzyką nazywano choćby śpiew ptaków czy podmuch wiatru, a tworząc muzykę inspirowano się często przyrodą. Struktura i znaczenie tego pojęcia zmieniały się wraz z czasem.   https://zambrow.org/artykul/w-krainie-kontrastow/635308  Istotną rolę w rozwoju muzyki odegrało wykorzystanie instrumentów. Zaczęto tworzyć różnorodne rodzaje muzyki i tworzono własne melodie ze słuchu nie znając zapisu nutowego.  https://www.rdc.pl/informacje/w-maju-warszawskie-spotkania-muzyczne-festiwal-laczy-muzyke-dawna-z-muzyka-wspolczesna-posluchaj/ Umiejętności te stały się poniekąd tradycją gdzie poszczególne melodie przekazywano z pokolenia na pokolenie- tylko tak miały szansę zostać one zapamiętane.                              Z biegiem lat wynajdywano coraz to nowe instrumenty i praktykowano naukę gry na nich. Zaczęto także poświęcać temu coraz więcej czasu, już nie tylko dla przyjemności w wolnych chwilach pogrywając ale również robiono to zawodowo. Bardzo istotny okazał się

Filmy z początków kina XX wieku. Słownik pojęć filmowych

Najważniejsze pojęcia filmowe: adaptacja  - przeróbka tekstu literackiego dostosowująca go do nowych potrzeb odbiorców, wizji reżysera, nowego medium (może być filmowa, radiowa, teatralna) atelier filmowe  - pomieszczenia w wytwórni filmowej służące do realizacji filmów (hale zdjęciowe, garderoby, chrakteryzatornie, rekwizytornie i inne) czołówka  – początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej ekranizacja  - wierne przeniesienie dzieła literackiego na ekran; czasem używa się tego terminu w szerszym znaczeniu - jakakolwiek filmowa przeróbka dzieła literackiego film krótkometrażowy -  film trwający do 30', film pełnometrażowy  film trwający pow. 60', insert  - krótkie ujęcie o charakterze informacyjnym pojawiające się w środku sceny np. zegar klatka filmowa  - podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)       montaż ciągły  – po