Przejdź do głównej zawartości

Tajemnice współczesnego malarstwa


Sztuka najnowsza ma swój początek w połowie XX wieku. Na malarstwo współczesne oddziaływało wiele kierunków w sztuce m.in. abstrakcjonizm, konstruktywizm, surrealizm i dadaizm. Kierunki te wykształciły ściśle związane z nimi nurty. Jednak plastyka końca XX wieku stała się wyrazem określonej ideologii malarza, nie zaś czystego zamysłu estetycznego.

https://historiamalarstwa.files.wordpress.com/2012/06/fff.jpg

Po II wojnie światowej narodziły się nowe tendencje w malarstwie. Były to:

  • Informel – czyli sztuka bezkształtna wchodząca w obręb abstrakcjonizmu niegeometrycznego, która dąży do swobodnej ekspresji przez stosowanie barwnych plam bądź linii. Styl ten nie podlega żadnym regułom kompozycyjnym. Jego przedstawicielami są: Wols, Hans Hartung.
http://www.operagallery.com/media/5b2a5278b2891.jpg

  • Ekspresjonizm abstrakcyjny, kładący nacisk na podświadomy akt twórczy. Dzieli się on na:
  1. action-painting (abstrakcyjne malarstwo gestu), polegające na tworzeniu obrazów przez kapanie farb na płótno,
  2. color field painting (malarstwo barwnych płaszczyzn), gdzie najistotniejszym elementem jest kolor. Jego przedstawiciele to m.in. Jackson PollockMark Rothko i Tadeusz Kantor.


  • Malarstwo materii – środkiem wyrazu jest tu materia (np. gips, piasek, skała), którą poddaje się obróbce. Włącza się ją do obrazu na zasadzie kolażu. Do twórców tego nurtu zalicza się Jeana Fautriera i Antonio Tapiesa.

    https://i.iplsc.com/malarstwo-materii-jean-fautrier-oradour-sur-glane-1945/00053TIYS0N88HSG-C122-F4.jpg


  • Taszyzm – należący do niegeometrycznego nurtu abstrakcjonizmu. Cechuje się ekspresją i gwałtownością tworzenia dzieł. Prace powstają zgodnie z instynktem twórcy, wbrew rozumowi. W tym stylu tworzyli: Jean-Paul Riopelle, Tadeusz Dominik.
    https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUG0CcLR5DasrgwDwKCNGqlghGv0Eq7FrcixydWrivk_c8ZT7c5WW1DBImQ0evUDBYXZ8w4BKKFnLwTnbHUsCBZ14enNdpvD5EQOfhrdPg4__KgE1Cj7b31IysSeYfo9YYm7sS1BJpgmE/s320/autumn+video.JPG


  • Malarstwo kaligraficzne (odmiana informelu) – styl malarstwa abstrakcyjnego, w którym artyści umieszczali na swoich obrazach porozrzucane proste znaki lub poplątane linie pisma bez początku i końca. W taki sposób malowali: Cappo Grossieo, Mark Tobey.
http://images.fineartamerica.com/images-medium-large-5/5-islamic-calligraphy-corporate-art-task-force.jpg


Hiperrealizm – wzorem dla obrazu staje się zdjęcie, które przenosi się na płótno drogą projekcji. Inspiracją dla malarzy jest rzeczywistość. Dzieła pozbawione są wpływu osobowości malarza. Przedstawicielami tego stylu są: Chuck Close, Richard Estes



    • Op-art (Optical Art – sztuka optyczna) – artyści malujący w tym stylu chcą za pomocą złudzeń optycznych, spowodowanych odpowiednim rozmieszczeniem linii, a także płaszczyzn barwnych zawrzeć iluzję ruchu. Takimi twórcami są: Victor Vasarely, Carlos Cruz-Diez.
      https://i.ytimg.com/vi/qkwLKvDoo2o/maxresdefault.jpg


    • Pop-art – jako tworzywo wykorzystuje się tu przedmioty powszechnego użytku i eksploatuje wytwory kultury masowej. Twórcami tego stylu byli: Eduardo Paolozzi i Andy Warhol.
    • https://cdn.declea.com/it/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/o/popart-spray-1_2.jpg











    źródło:
    • http://www.magazynsztuki.pl/malarstwo-wspolczesne/

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Przegląd filmów z Mają Komorowską

  Maria Janina Komorowska-Tyszkiewicz , znana jako Maja Komorowska (ur. 23 grudnia 1937 w Warszawie) – polska aktorka teatralna i filmowa, w latach 1961–1968 aktorka Teatru 13 Rzędów i Teatru Laboratorium we Wrocławiu, od 1972 aktorka Teatru Współczesnego w Warszawie; dwukrotnie zdobyła główne nagrody aktorskie na Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1972, 1990), dwukrotnie otrzymała nagrodę za pierwszoplanowa rolę kobiecą na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych za role w filmach "Bilans kwartalny" (1975) i "Cwał' (1996); profesor sztuk teatralnych(1991), w latach 1991–2016 profesor Akademii Teatralnej om. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie   Maja Komorowska zadebiutowała w filmie w 1960 roku użyczając głosu w baśni "Marysia i krasnoludki" , jednak za początek jej kariery filmowej uważa się rolę z 1970 roku w "Życiu rodzinnym" Krzysztofa Zanussiego. Rok później aktorka ponownie wystąpiła u Zanussiego w filmie telewizyjnym "Za ścianą&qu

Muzyka dawna a współczesna

Dawniej muzyką nazywano choćby śpiew ptaków czy podmuch wiatru, a tworząc muzykę inspirowano się często przyrodą. Struktura i znaczenie tego pojęcia zmieniały się wraz z czasem.   https://zambrow.org/artykul/w-krainie-kontrastow/635308  Istotną rolę w rozwoju muzyki odegrało wykorzystanie instrumentów. Zaczęto tworzyć różnorodne rodzaje muzyki i tworzono własne melodie ze słuchu nie znając zapisu nutowego.  https://www.rdc.pl/informacje/w-maju-warszawskie-spotkania-muzyczne-festiwal-laczy-muzyke-dawna-z-muzyka-wspolczesna-posluchaj/ Umiejętności te stały się poniekąd tradycją gdzie poszczególne melodie przekazywano z pokolenia na pokolenie- tylko tak miały szansę zostać one zapamiętane.                              Z biegiem lat wynajdywano coraz to nowe instrumenty i praktykowano naukę gry na nich. Zaczęto także poświęcać temu coraz więcej czasu, już nie tylko dla przyjemności w wolnych chwilach pogrywając ale również robiono to zawodowo. Bardzo istotny okazał się

Filmy z początków kina XX wieku. Słownik pojęć filmowych

Najważniejsze pojęcia filmowe: adaptacja  - przeróbka tekstu literackiego dostosowująca go do nowych potrzeb odbiorców, wizji reżysera, nowego medium (może być filmowa, radiowa, teatralna) atelier filmowe  - pomieszczenia w wytwórni filmowej służące do realizacji filmów (hale zdjęciowe, garderoby, chrakteryzatornie, rekwizytornie i inne) czołówka  – początkowy fragment filmu zawierający tytuł, nazwisko reżysera, głównych aktorów i najważniejszych członków ekipy filmowej ekranizacja  - wierne przeniesienie dzieła literackiego na ekran; czasem używa się tego terminu w szerszym znaczeniu - jakakolwiek filmowa przeróbka dzieła literackiego film krótkometrażowy -  film trwający do 30', film pełnometrażowy  film trwający pow. 60', insert  - krótkie ujęcie o charakterze informacyjnym pojawiające się w środku sceny np. zegar klatka filmowa  - podstawowy statyczny element filmu (dzienne, nocne, plenerowe, atelierowe)       montaż ciągły  – po