Sztuka najnowsza ma swój początek w połowie XX wieku. Na malarstwo współczesne oddziaływało wiele kierunków w sztuce m.in. abstrakcjonizm, konstruktywizm, surrealizm i dadaizm. Kierunki te wykształciły ściśle związane z nimi nurty. Jednak plastyka końca XX wieku stała się wyrazem określonej ideologii malarza, nie zaś czystego zamysłu estetycznego.
https://historiamalarstwa.files.wordpress.com/2012/06/fff.jpg
Po II wojnie światowej narodziły się nowe tendencje w malarstwie. Były to:
- Informel – czyli sztuka bezkształtna wchodząca w obręb abstrakcjonizmu niegeometrycznego, która dąży do swobodnej ekspresji przez stosowanie barwnych plam bądź linii. Styl ten nie podlega żadnym regułom kompozycyjnym. Jego przedstawicielami są: Wols, Hans Hartung.
http://www.operagallery.com/media/5b2a5278b2891.jpg
- Ekspresjonizm abstrakcyjny, kładący nacisk na podświadomy akt twórczy. Dzieli się on na:
- action-painting (abstrakcyjne malarstwo gestu), polegające na tworzeniu obrazów przez kapanie farb na płótno,
- color field painting (malarstwo barwnych płaszczyzn), gdzie najistotniejszym elementem jest kolor. Jego przedstawiciele to m.in. Jackson Pollock, Mark Rothko i Tadeusz Kantor.
- Malarstwo materii – środkiem wyrazu jest tu materia (np. gips, piasek, skała), którą poddaje się obróbce. Włącza się ją do obrazu na zasadzie kolażu. Do twórców tego nurtu zalicza się Jeana Fautriera i Antonio Tapiesa.
- https://i.iplsc.com/malarstwo-materii-jean-fautrier-oradour-sur-glane-1945/00053TIYS0N88HSG-C122-F4.jpg
- Taszyzm – należący do niegeometrycznego nurtu abstrakcjonizmu. Cechuje się ekspresją i gwałtownością tworzenia dzieł. Prace powstają zgodnie z instynktem twórcy, wbrew rozumowi. W tym stylu tworzyli: Jean-Paul Riopelle, Tadeusz Dominik.
- https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjUG0CcLR5DasrgwDwKCNGqlghGv0Eq7FrcixydWrivk_c8ZT7c5WW1DBImQ0evUDBYXZ8w4BKKFnLwTnbHUsCBZ14enNdpvD5EQOfhrdPg4__KgE1Cj7b31IysSeYfo9YYm7sS1BJpgmE/s320/autumn+video.JPG
- Malarstwo kaligraficzne (odmiana informelu) – styl malarstwa abstrakcyjnego, w którym artyści umieszczali na swoich obrazach porozrzucane proste znaki lub poplątane linie pisma bez początku i końca. W taki sposób malowali: Cappo Grossieo, Mark Tobey.
http://images.fineartamerica.com/images-medium-large-5/5-islamic-calligraphy-corporate-art-task-force.jpg
Hiperrealizm – wzorem dla obrazu staje się zdjęcie, które przenosi się na płótno drogą projekcji. Inspiracją dla malarzy jest rzeczywistość. Dzieła pozbawione są wpływu osobowości malarza. Przedstawicielami tego stylu są: Chuck Close, Richard Estes
- Op-art (Optical Art – sztuka optyczna) – artyści malujący w tym stylu chcą za pomocą złudzeń optycznych, spowodowanych odpowiednim rozmieszczeniem linii, a także płaszczyzn barwnych zawrzeć iluzję ruchu. Takimi twórcami są: Victor Vasarely, Carlos Cruz-Diez.
- https://i.ytimg.com/vi/qkwLKvDoo2o/maxresdefault.jpg
- Pop-art – jako tworzywo wykorzystuje się tu przedmioty powszechnego użytku i eksploatuje wytwory kultury masowej. Twórcami tego stylu byli: Eduardo Paolozzi i Andy Warhol.
- https://cdn.declea.com/it/media/catalog/product/cache/2/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/p/o/popart-spray-1_2.jpg
źródło:- http://www.magazynsztuki.pl/malarstwo-wspolczesne/
Komentarze
Prześlij komentarz